Упущенная возможность? Трансформация системы оплаты труда преподавателей в Казахстане в условиях роста заработной платы

Ключевые слова: Казахстан, социальный статус, заработная плата, школа, учитель

Аннотация

Анализируется эффективность реформирования системы оплаты труда школьных учителей в Казахстане и его влияние на качество педагогической деятельности, а также на шансы привлечения в школы педагогов из университетов и профессионалов из других отраслей за счет повышения заработной платы. Основанием для анализа служат региональные статистические данные, обзоры динамики заработной платы, а также материалы интервью с администраций и учителями школ. Для оценки преобразований, проведенных в Казахстане, привлекаются данные исследований систем оплаты труда в странах Центральной Азии, описание действующей системы в Казахстане, а также анализ опыта трансформирования российской и эстонской систем оплаты труда учителей. 

Казахстан, сохраняя централизованный контроль и систему ставок, добился значительного повышения средней оплаты труда учителей школ за счет введения системы квалификационных категорий и ряда надбавок за преподаваемые предметы и условия труда. Повышение престижности профессии педагога наряду с ростом зарплат обеспечило привлечение к педагогической деятельности молодых специалистов, а также снижение оттока квалифицированных педагогов из профессии. При этом проведенная реформа не стала, по мнению опрошенных учителей, значительным стимулом к повышению качества преподавания: в представлениях большинства из них новая система свелась к повышению заработной платы. Авторы приходят к выводу, что, несмотря на несомненный успех правительства Казахстана в подготовке основы для долгосрочной поддержки педагогических работников, предпринимаемые меры на данном этапе встретили понимания со стороны учителей и не обеспечивают улучшения результатов обучения.

Статья вносит вклад в дискуссию о результативности проведенных реформ, их влиянии на реальные доходы учителей, повышение статуса педагогических работников в обществе и их мотивации к профессиональному росту.

Скачивания

Данные скачивания пока не доступны.

Литература

Abankina I.V. (2009) Studying Results and Effects of a New Remuneration System for Teachers. Voprosy obrazovaniya / Educational Studies Moscow, no 4, pp. 153–169 (In Russian). https://vo.hse.ru/article/view/15128

Anderson K.H., Esenaliev D. (2019) Gender Earnings Inequality and Wage Policy: Teachers, Health Care, and Social Workers in Central Asia. Comparative Economic Studies, vol. 61, no 4, pp. 551–575. https://doi.org/10.1057/s41294-019-00103-1

Barkalaja A., Turonis R., Herczyński J. (2020) Paying the Teachers: Three Case Studies of Reforming National Systems of Teacher Remuneration in Eastern Europe. Kyiv: SKL International.

Beles Center for Analysis and Strategy (2019) Teachers of Kazakhstan: Why Do Young People Choose this Profession and What Motivates Them to Stay in It? Analytical Report. Available at: https://beles-cas.kz/images/teacher.pdf (accessed 2 September 2024).

Chapman D.W., Weidman J., Cohen M., Mercer M. (2005) The Search for Quality: A Five Country Study of National Strategies to Improve Educational Quality in Central Asia. International Journal of Educational Development, vol. 25, no 5, pp. 514–530. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2005.02.003

Deyoung A.J. (2006) Problems and Trends in Education in Central Asia since 1990: The Case of General Secondary Education in Kyrgyzstan. Central Asian Survey, vol. 25, no 4, pp. 499–514. https://doi.org/10.1080/02634930701210575

De Ree J., Muralidharan K., Pradhan M., Rogers H. (2018) Double for Nothing? Experimental Evidence on an Unconditional Teacher Salary Increase in Indonesia. The Quarterly Journal of Economics, vol. 133, no 2, pp. 993–1039. https://doi.org/10.1093/qje/qjx040

De Ree J., Muralidharan K., Pradhan M., Rogers H. (2015) Double for Nothing? Experimental Evidence on the Impact of an Unconditional Teacher Salary Increase on Student Performance in Indonesia. NBER Working Paper no 21806. Cambridge, MA: National Bureau of Economic Research. https://doi.org/10.3386/w21806

Feng L., Sass T.R. (2017) The Impact of Incentives to Recruit and Retain Teachers in “Hard-to-Staff” Subjects. Journal of Policy Analysis and Management, vol. 37, no 1, pp. 112–135. https://doi.org/10.1002/pam.22037

Goodson I.F., Ümarik M. (2019) Changing Policy Contexts and Teachers´ Work-Life Narratives: The Case of Estonian Vocational Teachers. Teachers and Teaching, vol. 25, no 5, pp. 589–602. https://doi.org/10.1080/13540602.2019.1664300

Hanushek E.A., Piopiunik M., Wiederhold S. (2019) The Value of Smarter Teachers: International Evidence on Teacher Cognitive Skills and Student Performance. Journal of Human Resources, vol. 54, no 4, pp. 857–899. https://doi.org/10.3368/jhr.55.1.0317.8619r1

Jenish N. (2015) The Effect of Salary Increases on Labour Supply in the Kyrgyz Republic: The Case of Teachers and Medical Workers. University of Central Asia – Institute of Public Policy and Administration (IPPA) Working Paper no 33. https://doi.org/10.2139/ssrn.2946722

Karlsson M.R., Erlandson P. (2020) Administrating Existence: Teachers and Principals Coping with the Swedish ‘Teachers’ Salary Boost’ Reform. Ethnography and Education, vol. 16, no 2, pp. 129–144. https://doi.org/10.1080/17457823.2020.1788404

Kesküla E., Loogma K. (2016) The Value of and Values in the Work of Teachers in Estonia. Work, Employment and Society, vol. 31, no 2, pp. 248–264. https://doi.org/10.1177/0950017016676436

Kirichok O. (2022) Going Round in Circles: Increasing Status of Teacher Occupation in Kazakhstan. Glasnik Srpskog Geografskog Drustva, vol. 102, no 2, pp. 107–120. https://doi.org/10.2298/gsgd2202107k

Klyachko T.L. (2016) How Teachers Should Be Paid. Commentary to Gita Steiner-Khamsi’s Manuscript “Teach or Perish: The Stavka System and its Impact on the Quality of Instruction References”. Voprosy obrazovaniya / Educational Studies Moscow, no 3, pp. 276–282 (In Russian). https://doi.org/10.17323/1814-9545-2016-3-276-282

Klyachko T.L., Tokareva G.S. (2017) Teachers’ Salary: Expectations and Results Achieved. Voprosy obrazovaniya / Educational Studies Moscow, no 4, pp. 199–216 (In Russian). https://doi.org/10.17323/1814-9545-2017-4-199-216

Leigh A. (2005) Teacher Pay and Teacher Quality. Available at: https://goo.su/WlJN (accessed 20 August 2024).

Meirkulova A., Gelişli Y. (2022) The Social Status of the Teaching Profession: Teachers' Views in Turkey and Kazakhstan. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi /

Hacettepe University Journal of Education, vol. 37, no 2, pp. 424–439. http://dx.doi.org/10.16986/HUJE.2022074923

Moon B. (2007) Research Analysis: Attracting, Developing and Retaining Effective Teachers: A Global Overview of Current Policies and Practices. Available at: https://inee.org/sites/default/files/Research_Analysis_Attracting_Developing_EN.pdf (accessed 20 August 2024).

National Center for Research and Evaluation of Education "Taldau" named after A. Baitursynuly (2023) National Report on the State and Development of the Education System of the Republic of Kazakhstan (Based on the Results of 2022). Available at: https://taldau.edu.kz/ru/publikaciya/nacionalnyj-doklad-o-sostoyanii-i-razvitii-sistemy-obrazovaniya-rk (accessed 20 August 2024).

National Center for Research and Evaluation of Education "Taldau" named after A. Baitursynaly (2021) The Difference in Knowledge of Urban and Rural Residents: Research Data and Factors of Influence (In Russian). Available at: https://taldau.edu.kz/material/analiticheskaya-zapiska-raznica-v-znaniyah-gorodskih-i-selskih-uchashchihsya-dannye-issledovanij-i-faktory-vliyaniya (accessed 20 August 2024).

National Center for Research and Evaluation of Education "Taldau" named after A. Baitursynuly (2019) National Report "International Study of Teaching and Learning TALIS-2018: Results of Kazakhstan" (In Russian) Available at: https://taldau.edu.kz/publikaciya/nacionalnyj-otchet-mezhdunarodnoe-issledovanie-prepodavaniya-i-obucheniya-talis-2018-rezultaty-kazahstana (accessed 20 August 2024).

Niyozov S., Shamatov D. (2009) Teachers Surviving to Teach: Implications for Post-Soviet Education and Society in Tajikistan and Kyrgyzstan. Globalisation, Ideology and Education Policy Reforms. Globalisation, Comparative Education and Policy Research (ed. J. Zajda), Dordrecht: Springer, vol. 11, pp. 153–174. https://doi.org/10.1007/978-90-481-3524-0_10

OECD (2023) What Do OECD Data on Teachers’ Salaries Tell Us? Paris: OECD. https://doi.org/10.1787/de0196b5-en

OECD (2018) Effective Teacher Policies: Insights from PISA. Paris: OECD. https://doi.org/10.1787/9789264301603-en

Pham L., Nguyen T., Springer M. (2020) Teacher Merit Pay and Student Test Scores: A Meta-Analysis. American Educational Research Journal, vol. 58, no 3, pp. 527–566. https://doi.org/10.3102/0002831220905580

Podolsky A., Kini T., Bishop J., Darling-Hammond L. (2016) Solving the Teacher Shortage: How to Attract and Retain Excellent Educators. Palo Alto, CA: Learning Policy Institute. https://doi.org/10.54300/262.960

Sarvi J., Tulivuori J. (2022) Challenges and Opportunities in Teacher Education Reforms. Asian Development Bank Briefs no 224. http://dx.doi.org/10.22617/BRF220447

Shamatov D., Niyozov S. (2006) Trading or Teaching: Dilemmas of Everyday Life Economy in Central Asia. Inner Asia, vol. 8, no 2, pp. 229–62. https://doi.org/10.1163/146481706793646675

Steiner-Khamsi G. (2016) Teach or Perish: The Stavka System and Its Impact on the Quality of Instruction References. Voprosy obrazovaniya / Educational Studies Moscow, no 2, pp. 14–39 (In Russian). https://doi.org/10.17323/1814-9545-2016-2-14-39

Steiner-Khamsi G., Belyavina R. (2017) Eliminating the Stavka System in Kyrgyzstan: Rationale, Impact, and Resistance to Change in the Post-Soviet Era. International Handbook of Teacher Quality and Policy (eds M. Akiba, G.K. LeTendre), New York, NY: Routledge, pp. 557–571.

Steiner-Khamsi G., Harris-van Keuren C., Silova I., Chachkhiani K. (2008) Decentralization and Recentralization Reforms: Their Impact on Teacher Salaries in the Caucasus, Central Asia, and Mongolia. Background Paper Prepared for the Education for All Global Monitoring Report 2009. Available at: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000178023 (accessed 2 September 2024).

Tastanbekova K. (2020) Prestige, Status, and Esteem of Educational Occupation in Kazakhstan: Temporal, Regional and Gender Analysis of Payroll Data. Journal of Eastern European and Central Asian Research, vol. 7, no 2, pp. 175–190. https://doi.org/10.15549/jeecar.v7i2.345

UNESCO, International Task Force on Teachers for Education 2030 (2024) Global Report on Teachers: Addressing Teacher Shortages and Transforming the Profession. Paris: UNESCO. Available at: https://www.unesco.org/en/articles/global-report-teachers-addressing-teacher-shortages-and-transforming-profession (accessed 20 August 2024).

Опубликован
2024-10-29
Как цитировать
Байгабылов, Нурлан, и Исак Фрумин. 2024. «Упущенная возможность? Трансформация системы оплаты труда преподавателей в Казахстане в условиях роста заработной платы». Вопросы образования / Educational Studies Moscow 2 (3). https://doi.org/10.17323/vo-2024-19836.
Раздел
Исследовательские статьи